HR bylo po dlouhá léta průvodcem touto krajinou. Pro analytický svět korporací byla však tato krajina mnohdy příliš vzdálená a neuchopitelná. Ale jen do té chvíle, než se vedle psychologie a sociologie vynořily i další nové vědy, které tuto krajinu systematicky prozkoumávají, jako je behaviorální ekonomie nebo behaviorální finance. Dnes proto pro orientaci v této krajině potřebujeme novou mentální mapu, která propojí svět analytický se světem mnohdy neracionálního lidského chování. A kdo jiný by měl razit v tomto směru cestu než HR!
Behaviorální ekonomie je relativně novým oborem, který zkoumá způsoby lidského rozhodování jednotlivců a skupin. Aplikuje poznatky z psychologie a sociologie do klasické ekonomie a zkoumá tendence a chyby lidského rozhodování. A zatímco v oblasti marketingu a zákaznického výzkumu se s poznatky z behaviorální ekonomie intenzivně pracuje, ve světě HR zatím tyto poznatky příliš nevyužíváme. Škoda. Možností je zde celá řada. Pro inspiraci uvádím alespoň pár příkladů.
Behaviorální ekonomie nepřináší jednoznačný návod, který lze uplatnit při změnách ve firmách, nastavování nových forem odměňování nebo nových způsobů rozvoje. Upozorňuje spíše na problematická místa stávajích ekonomických modelů a fungování organizací. Poukazuje na situace, kde se lidé nechovají racionálně a podléhají chybám a různým zkreslením. Máme dvě možnosti: můžeme se pokusit zapracovat na tom, aby se lidé rozhodovali více racionálně, nebo se pokusit některé z těchto jevů do naší práce zabudovat a dopředu s nimi počítat. První cesta je velmi dlouhá a trnitá. Druhá pak od nás vyžaduje dobrou orientaci ve zmiňované nové mentální mapě.
Pro orientaci v této mapě je dobré seznámit se s behaviorální ekonomií třeba skrz popularizovaná díla Daniela Kahnemana, Dana Arieliho nebo Richarda Thalera a Casse Sunsteina. Dalším krokem je zařazení těchto poznatků do designu procesů, změn a inovací, ideálně za pomoci některé z metodologií jako je design thinking nebo lean startup, které jsou vhodné pro řešení komplexních problémů, v jejichž centru je člověk. Z mé zkušenosti je mnohem efektivnější zapracovávat poznatky behaviorální ekonomie do současných výzev a projektů spíše než vytvářet nové projekty na zkoumání oblastí, kam tyto poznatky zařadit.
Skrz tyto poznatky máme možnost ovlivnit sebe, naše firmy, veřejné instituce, ale třeba i způsoby rozhodování zemí a národů v komplikovaných a emocemi nabitých situacích.
Publikováno v časopisu HR forum 12/2005, str. 10-11, ISSN 1212-690X. PDF náhled z časopisu ke stažení. Autorem článku je Lucie Melicharová.
Copyright © 2002–2024 learn2grow | Vyrobila společnost Treo Media